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Yumi Chung.
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Yumi Chung Solo Exhibition
WHISTLE
15 March 2024 ~ 27 April 2024
ATELIER AKI

아뜰리에 아키는 2024년 첫 기획전으로 오는 3월 15일부터 4월 27일까지 정유미 개인전 《WHISTLE》을 개최한다. 작가 정유미(b. 1982, South Korea)는 자연에 대한 공감각적 기억과 작가적 사유를 바탕으로 고유의 추상적 풍경(風景, landscape)을 선보여 왔다. 이번 전시는 아뜰리에 아키에서 선보이는 작가의 첫 번째 개인전으로, 작가의 대표 시리즈인 ‘상상풍경(想像風景)’의 연장선에서 확장되어 우리 눈에 보이지 않지만 느낄 수 있는 청각, 촉감 나아가 내면의 움직임까지 비가시적 영역으로서 존재하는 일체의 감각들을 통해 자연을 형상화한 신작 회화 15여 점으로 구성된다.

전시명 WHISTLE 시각, 촉각 그리고 청각 등의 감각들을 아우르는 단어이자, 작가가 작업을 하는 과정으로부터 발현된 공감각적인 심상(心象)을 드러내는 표현이며, 나아가 작가가 자연을 경험한 순간부터 이를 은유하여 캔버스에 담아내 완성하기까지의 과정을 비유적으로 표현한 단어이다. 이번 전시는 공기의 미세한 진동과 온도, 촉감 나아가 내면의 움직임 등 자연으로부터 발현된 추상적 감각을 공감각적인 심상(心象)으로 풀어낸 신작을 집중 조명하는 자리이다. 정유미는 이번 전시를 통해 자연의 풍경을 추상회화로 변환하여 화면에 담는 기존 방식을 넘어 자신이 경험한 자연의 인상을, 시각을 넘어 일체의 감각들로 캔버스에 드러내는 확장된 방법론을 제시한다. 바람이 불어 구름이 움직이듯 정유미의 작품 속 대상은 고정되어 있지 않고 끊임없이 움직인다. 작가는 자연을 생명이 있는 대상으로서 의인화하여 붓질을 통해 호흡을 천천히 불어넣어 미세한 움직임을 회화적으로 풀어내어 생명력을 담아낸다. 작품에 등장하는 부드러운 깃털과 같은 고유의 표현 방식은 보이지 않는 소리와 온도, 촉감 나아가 바람의 움직임을 헤아리고 이를 색상과 질감으로 짚어가는 과정과 맞닿아있다. “본다”는 행위에 대한 공감각적 “변환”을 모색한 그의 작업은 느릿한 물의 호흡이 빛을 만나 윤슬을 드러내듯, 움직임을 헤아린 붓질로 발현된 맑은 선들을 통해 무수히 겹쳐 우연한 곡선과 면을 만들어내며 점차 그 고유의 모습을 드러낸다.

정유미의 작업은 자연에서 시작된다. 작가가 지속적으로 선보이고 있는 ‘상상풍경(想像風景)’ 시리즈는 바다, 섬, 바람, 물, 바위, 산 등 작가가 실제로 경험한 자연으로 발현된 사유의 이미지를 담고 있다. 살아 움직이는 자연에 머물며 느꼈던 감정과 관찰적 대상으로서의 자연에 대한 기억은 연상적 이미지로 작품에 발현된다.

흘러가는 구름을 손으로 잡을 수 없고, 소리를 볼 수 없을지라도 최대한 그 감각에 가까이 다가가기 위해 몰입한다. 이러한 공감각으로 느껴진 연상적 형상, 즉 마음속의 생각을 담은 사의(寫意)를 표현하기 위해 손과 붓을 즉흥적으로 움직여 추상의 상(象)을 작품 안으로 불러들인다.
– 정유미

작가는 이처럼 눈앞에 펼쳐진 풍경, 즉 자연을 바라보는 것을 넘어 마주하여 대화하는 무형의 대상으로서 정의한다. 청각, 촉각, 후각 등 일체의 감각을 통해 자연과 소통하여 보이지 않는 영역에 대한 은유적 상상을 캔버스 화면에 담아낸다. 작가가 마주한 자연으로부터 추출된 정유미만의 고유한 이상향의 세계는 막연한 상상 속 이미지가 아닌 마치 현실에 실존하는 공간과 같이 친근감 있게 다가오며, 작가는 관객에게 자연을 마주함으로써 얻을 수 있는 위로가 담긴 예술적 메시지를 전달한다.

작가의 큰 특징 중 하나인 동양화 채색 방식으로 과슈와 아크릴 물감을 올리는 회화적 기법은, 그가 풍경을 경험하며 사유하는 행위이자 추상의 상(象)을 조형언어로 구현하기위한 주요한 방법적 요소 중 하나이다. 정유미는 맑은 색으로 이루어진 다층의 층위(layer)를 쌓아 올려 그 위에 미세하고 반복적인 터치들로 가는 선들을 채워내는 고유의 조형적 방법론을 전개한다. 더불어 색채 또한 언어처럼 소통의 기능과 목적을 지닌 기호(sign)라는 맥락 아래 섬세히 변화하는 색들의 울림을 형상화하며, 시각적이며 촉각적인 감각을 끌어내어 추상적인 감각을 극대화하는 은유적인 조형성을 강조한다. 작가의 화면을 채우는 다양한 푸른 색은 특정하게 지정된 색이 아닌 작가가 캔버스를 마주한 순간 즉흥적으로 형성된 색상으로 정유미의 푸른 색은 외연화 된 자연의 빛이자, 순수한 대기의 속삭임으로서 화면 안에 존재한다. 이번 전시는 2023년 금호 미술관에서의 개인전 이후 영리 공간에서 처음 선보이는 개인전으로 차원을 확장한 공감각적 은유를 통해 자연의 숨결을 구현한 작가 정유미의 작업 세계 전반을 국내외 관객들에게 본격적으로 알리는 매우 중요한 자리가 될 것이다.

정유미(b. 1982)는 이화여자대학교 학부, 석사에서 동양화를 전공했으며, 영국 Goldsmiths에서 MFA Fine Art를 전공했다. 이후 이화여자대학교에서 조형예술학부 동양화전공 박사학위를 취득했다. 작가는 최근 《바람》(금호미술관, 2023)에서 개인전을 개최하며 평단과 화단에서 주목받았으며, 《바다와 미술관》(이강하미술관, 2022), Chabah Yelmani Gallery(브뤼셀, 벨기에, 2015), Frames, SÍM Gallery(레이캬비크, 아이슬란드, 2015) 등에서 작품을 선보이며 국내외에서 활발한 활동을 전개하고 있다. 또한 2016년도 포스코미술관 The Great Artist, 2008년도 SeMA 신진작가 전시지원 프로그램에 선정된 바 있다. 난지미술창작스튜디오, 대전테미예술창작센터, GS칼텍스 예울마루 창작스튜디오, 파이스트 창작스튜디오, SÍM Residency (아이슬란드 시각예술협회), Kunstnarhuset Messen(노르웨이) 등 국내외 레지던시 프로그램에 참여하였으며, 그의 작품은 국립현대미술관 미술은행, 서울시립미술관, 코오롱 등 주요 기관 및 기업에 소장되어 있다.

ATELIER AKI is pleased to announce 《WHISTLE》," a solo exhibition by Yumi Chung, from March 15th to April 27th, as the first exhibition of the new year of 2024. The artist Yumi Chung (b. 1982, South Korea) has been creating unique abstract landscapes based on her synesthetic memories of nature and her own thoughts. This is the artist's first solo exhibition at ATELIER AKI and is an extension of her signature series 'Imaginary Landscapes'. It consists of 15 new paintings that depict nature via all of our senses existing as an invisible realm, including hearing, touching, and inner movements that we cannot see but can feel.

The exhibition title WHISTLE is a word that encompasses visual, tactile, and auditory senses at the same time, is an expression that reveals the synesthetic imagery that emerges from the artist's working process, and furthermore, it is a metaphorical expression of the process from the moment the artist experiences nature to the moment the artist metaphorizes it and completes it on canvas. This exhibition highlights the artist's new works, which translate abstract sensations from nature, such as the slightest vibration of air, temperature, touch, and inner movement, into synesthetic imagery. Through this exhibition, Yumi Chung goes beyond the traditional method of converting natural landscapes into abstract paintings and putting them on the canvas, and presents an expanded methodology in which she reveals her impressions of nature on the canvas with all of her senses beyond sight. Just as the wind blows and the clouds move, the objects in Chung's works are not fixed but are constantly in motion. The artist anthropomorphizes nature as a living entity and captures its vitality by slowly breathing into it through her brushstrokes, creating a painterly interpretation of its subtle movements. The unique way of expression, such as the soft feathers in her works, is the process of deciphering the unseen sounds, temperatures, tactile sensations, and wind movements and translating them into colors and textures. Seeking a synesthetic "transformation" of the act of "seeing," her work gradually reveals itself with the clear lines of her brushstrokes, which are expressed through movement, overlap countless times to create accidental curves and planes, just as the slow breathing of water meets the light and reveals its luster.

Chung's work begins from nature. Her ongoing series, "Imaginary Landscape," contains images of the artist's thoughts experienced in nature, such as the sea, islands, wind, water, rocks, and mountains. The emotions felt while staying in living nature and the memories of nature as an object of observation are expressed in the works as evocative images.

"Even if I can't hold the clouds in my hands or hear the sounds, I immerse myself in them to get as close to the sensation as possible. In order to express the evocative shapes felt through this synesthesia, the thoughts in my mind, I improvise with my hands and brush to bring abstract images into the work. "

The artist defines the landscape, or nature, as an intangible object that goes beyond looking at it to interacting with it. She communicates with nature through all of her senses, including hearing, touch, and smell, to create a metaphorical imagination of the invisible realm on canvas. Chung's unique idealized world derived from the nature she encounters is not a vague imaginary image but rather a space that exists in reality, and she conveys an artistic message to the viewer that conveys the comfort that can be gained by encountering nature.

The painterly technique of applying gouache and acrylic paint in a traditional Korean painting style of coloring, which is one of the artist's great characteristics, is both an act of thinking while experiencing the landscape and one of the main methodological elements for realizing abstract images in a figurative language. Chung develops a unique sculptural methodology that builds up multiple layers of clear color, filling in the thin lines with fine, repetitive touches. The artist also depicts the echo of delicately changing colors in the context of sign, where color, like language, has the function and purpose of communication, and emphasizes metaphorical formativeness that maximizes abstract sensations by engaging the visual and tactile senses. The various shades of blue that fill the artist's canvases are not specified colors, but rather colors that were improvised at the moment the artist faced the canvas, and Chung's blue color exists within the canvas as an externalized light of nature and a whisper of pure atmosphere. This will be the artist's first solo exhibition in a commercial space since her solo exhibition at Kumho Museum of Art in 2023 and will serve as an important opportunity to establish the artist's transformed work.

Yumi Chung (b. 1982) studied Korean painting at Ewha Womans University, where she received her BFA and MA, and she received MFA Fine Art at Goldsmiths, UK. She went on to earn her Ph.D in Korean Painting at Ewha Womans University. She recently held a solo exhibition of Wind (Kumho Museum of Art, 2023), which garnered attention from critics and galleries and has been actively exhibiting her works in domestic and abroad, including ‘Curtains to the Earth’ (KT&G Sangsangmadang Hongdae Gallery, 2023), ‘Sea and Museum’ (Lee Kang Ha Art Museum, 2022), ‘Silent Memory, Chabah Yelmani Gallery’ (Brussels, Belgium, 2015), and Frames, SÍM Gallery (Reykjavik, Iceland, 2015). She was selected as The Great Artist at POSCO Art Museum in 2016 and the SeMA Emerging Artist Exhibition Support Program in 2008. She has participated in domestic and international residency programs such as SeMA Nanji Residency, Artist Residency TEMI, GS Caltex Yeulmaru, Far East Residency, SÍM Residency (The Association of Icelandic Visual Artists), and Kunstnarhuset Messen(Norway), and her works are in the collections of major institutions and corporation such as the National Museum of Modern and Contemporary Art Art Bank, Seoul Museum of Art, Kolon, etc.